3. Rätt tal

Kopplingen mellan rätt tal och nästa föresats (rätt handlande) är stark. Det handlar om att inte vara delaktig i, eller lyssna på, skvaller, förtal, hårda ord, lögner eller tomt prat. Rätt tal är fritt från dogmatiska antaganden och manipulation; det är ett redskap som man kan lära och bli lärd, trösta och bli tröstad.

Man använder rätt tal när man använder konversationen som ett sätt att lära känna människor, att förstå dem och oss själva. Det kanske låter uppenbart, men lyssnar man på dagliga konversationer så inser man att de väldigt sällan är exempel på rätt tal. Oftast är så kallade konversationer bara en rad av avbrutna monologer.

Insikten om rätt tal betyder en gradvis men radikal förändring av vårt språk. Förr i tiden var talet den primära kommunikationskanalen, men idag bör föresatsen snarare tolkas som "rätt kommunikation". När vi utvecklar rätt tal så ska vi förbättra alla former av kommunikation. Vi måste inse den destruktiva karaktären i manipulativ TV-reklam, sensationella tidningsrubriker och verklighetsflyende litteratur. Vi bör inse farorna och även den enorma potentialen som en konversation har.

Rätt tal ska inte bara handla om visdom, utan även vänlighet. Rätt tal ska inte vara själviskt, lättretligt och känslofyllt. Med andra ord betyder rätt tal att använda de olika kommunikationssätten som finns för att främja vårt sökande efter förståelse och insikt.

Källa: The Buddha's Way, H. Saddhatissa, George Allen & Unwin Ltd, 1971.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recension - Grottan i snön

7. Rätt uppmärksamhet

The Freedom of Choice - En jämförelse med vägen