Kapitulation

Livet är så lustigt paradoxalt ibland. Jag började läsa Samtal med Gud av Neale Donald Walsch, och hittade många saker som verkligen gjorde intryck. Även om jag kanske tvivlar på att han samtalar med just Gud, skaparen av Universum, så ser jag likheter med den åttafaldiga vägen, men från ett helt annat perspektiv.

Två saker reagerade jag speciellt på. Den första var på s.72, om varför det finns så många problem i världen:
"Den dag ni verkligen vill sätta stopp för svälten kommer det inte att finnas någon mer svält. Jag har givit er alla de resurser som krävs för att göra det. Ni har alla verktyg som krävs för att göra det valet. Men ni har inte gjort det. Inte för att ni inte kan göra det. Världen skulle kunna sätta stopp för världssvälten i morgon. Men ni väljer att inte göra det."
Det är ju så sant, och visst gäller det i alla situationer överhuvudtaget, även personliga saker? Vi njuter inte av livet varje dag, för att vi väljer att inte göra det. Vi är arga och besvikna på livet ibland, för att vi väljer att vara det. Alla små enkla val vi kan göra för världen, människan och miljön, kan vi välja att göra. När man tar personligt ansvar för något, tar man också kontrollen (står också i boken!).

Den andra saken var på s.75:
"Det är genom att inte kämpa som man får processen att fortskrida. Det är genom att kapitulera som man segrar."
När jag läste det förstod jag hur mycket energi jag lagt på den inre kampen. I flera veckor har jag kämpat för Rätt uppmärksamhet, Rätt inställning, ja i princip varenda del av vägen. Det fick mig att förstå hur mycket jag lagt ner på själva kampen, istället för att bara se objektivt på mina brister, och bara betrakta dem som något verkligt men övergående. Inget att reagera på, inte heller att lägga ner mer energi på.

I samma stund insåg jag hur denna kamp har tagit uppmärksamhet från värden som jag vill ha, tex omtänksamhet, vänlighet och kärlek. Genom att hela tiden vara i en kamp så trängs sånt bort, eftersom kampen i sig inte innehåller kärlek, utan irritation, bitterhet och rädsla att inte lyckas.

Man kan lugnt säga att Samtal med Gud har fått mig att ändra inställning, och det tackar jag Neale Donald Walsch för. Nu är det en ny dag, med nya chanser till utveckling!

Kommentarer

  1. Vilket bra inlägg!
    Är det inte så att vi alla tillbringar massor av tid till att försöka simma motströms när vi istället hade kunnat segla medström? Att istället utveckla sin känsla för acceptans, tolerans och medvetande skapar ett friare och lättare liv att leva.

    Det finns massor av kloka ord i "Samtal med gud"-böckerna men det man slås av är att de flesta klokskaper känns väldigt konkreta och raka och direkt applicerbara i livet.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Tack min (digitala) vän. :) Ja det är verkligen en konkret bok, passar mig väldigt bra. Ska fortsätta läsa den så snart jag kan.

    SvaraRadera
  3. Satt och diskutera med ett gäng studenter huruvida kroppen (och således människan) styrs av hjärnan och the freedom to choice alternativt av hormoner och styrsignaler likt en myra. Eller kanske något mitt imellan. De flesta var vi rörande överens om att det är hjärnan som styr, the freedom of choice. Betyder detta att man men ren vilja kan ta heroin i stora dosor och välja att INTE bli beroende?

    Jag tror att människan är här på planeten och i Universum för att utforska. Och för att vara helt ärlig, finns det inget som inte ska utforskas, även slötittande på mythbusters en fredagkväll med gammal pizza och cola ingår.

    Bara en fundering och tanke ;)

    SvaraRadera
  4. Hej vad intressant blogg du har. Jag är själv buddhist (boende i Australien), inom Theravada-traditionen. Jag tycker du har en himla intressant idé med den åttafaldiga vägen i bloggform, och lovar att följa den. Vill du dela åsikter och tankar hör gärna av dig, min email är: swedishmaggie@bigpond.com MVH Magdalena

    SvaraRadera
  5. Du jag har tittat igenom hela din blogg lite snabbt så där. Det verkar som om du skriver om den åttafaldiga vägen, men inget om hur den påverkar dig? Jag undrar varför du valt att skriva om detta, arbetar du med detta i ditt liv, vill du komma bort från lidande genom den 8faldiga vägen? Det skulle ge lite mer djup och du kunde beskriva den biten på ett personligt plan. MVH Magdalena

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recension - Grottan i snön

7. Rätt uppmärksamhet

The Freedom of Choice - En jämförelse med vägen