Motivation

Vad är det som strävar emot när man vill utvecklas? I några dagar nu har jag känt en liten motsträvighet mot det här projektet, ungefär som "det spelar väl ingen roll". Känner knappt för att meditera heller. Vad har man för dualitet inom sig? Jag vill utvecklas, men den andra delen är lat, oansvarig och bryr sig inte.

Om jag tar avstånd och blir uppmärksam om den här dualiteten så försvinner den lite, det märker jag. Men den vill inte ens det. Den vill hellre sitta vid datorn istället för att bli analyserad. Och jag faller för det enkla, roliga, och gör det. Det är roligare att sitta och skriva än att ta tag i det jag har lovat att göra. Men varför är det så när jag egentligen vill utvecklas?

Det handlar verkligen om att bli fri lära sitt ego, det förstår jag nu.

Kommentarer

  1. Vägen är lika viktig som målet :) Slappna av och ha inte så stora ideal.

    SvaraRadera
  2. Tjena Glänne, tack för första kommentaren till bloggen! Vad menar du när du säger slappna av?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recension - Grottan i snön

7. Rätt uppmärksamhet

The Freedom of Choice - En jämförelse med vägen