Den nya vägen

Mitt 100 sakers-projekt fick mig att ställa frågorna: Vilka begär placerar vi i oss själva med ägodelar, personer, förhållanden, idéer? Vad händer när dessa mot vår vilja inte längre stannar hos oss? Svaret är enkelt, vi lider. Våra begär och beroenden skapar lidande.

Jag insåg att denna insikt är identisk med Buddhas läror. Buddha, Siddhãrta Gautama, en person som länge haft min högsta respekt, med sina enkla läror och självrannsakande filosofi. Ändå har det varit någon pusselbit som fattats, ända tills jag tog steget och började göra mig av med en källa till begäret, alla ägodelar.

Efter några månader av utrensning hade jag stabiliserat mig på ca 170 saker. 100 saker är extremt i detta samhälle, 170 var mer lagom för mig. Jag kände inte för att bli extrem och nå målet "bara för att". Buddha pratar mycket om den gyllene medelvägen, så där insåg jag återigen att jag tänker ganska likt hans läror.

Löftet

Jag läste mer om Buddha, och någon vecka innan nyår 2008/2009 kom jag på ett nyårslöfte: Under 2009 ska jag följa Buddhas åttafaldiga väg. De åtta föresatserna som enligt honom ska förvisa lidandet och leda till äkta lycka, och i förlängningen det omdiskuterade Nirvana.

Anledningen

Det finns i huvudsak tre anledningar att jag gör detta. Den första är en grundläggande kognitiv aspekt: Jag gillar inte att lida! Nu när jag hittat en (i mina ögon) logisk och konsekvent metod att bli kvitt lidandet är jag självklart intresserad.

Anledning nummer två är en form av protest mot dagens livsstil. Var man än vänder sig i denna värld ser man så mycket lidande. Sverige är ett bra exempel: Trots vår välfärd slutar de flesta människor på äldre dar med krämpor, sjukdomar, eller t.o.m som ett vårdpaket på ett sjukhem. Våra kroppar blir totalt nedbrutna, och eftersom de flesta blir så drar jag slutsatsen att vår livsstil är orsaken. Därför tänker jag inte gå samma väg som alla andra helt enkelt.

Sista anledningen är kanske den svåraste att förstå. Vi kommer alla att dö någon gång, och vi kan inte ta med oss någonting dit vi ska, förutom kanske vårt medvetande. Den åttafaldiga vägen är ett sätt att utveckla medvetandet, och efter min insikt om materiella ting känns det helt rätt att fokusera på det. Jesus pratar en del om detta:
Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.
-- Jesus, Matt 6:19-21
Ett förtydligande: När jag pratar om personer som Jesus och Buddha är det lätt att dra religiösa slutsatser. Därför vill jag säga att jag vill inte framhäva någon religion. Jag ser bara till de grundläggande lärorna och grundarnas egna ord, som de var innan människan av olika anledningar gjorde budskapet till vad det inte alltid varit.

Jag tänkte börja den här resan med att skriva lite om de åtta föresatserna. Fortsättningsvis blir det analyser, idéer, boktips och annat som kan vara intressant för er läsare. Kommenterar uppskattas väldigt mycket. På återseende hoppas jag! Jag avslutar med Buddhas sista ord:
Sträva med uthållighet
-- Siddhãrta Gautama, Buddha

Kommentarer

  1. lycka till med det du söker eller är det själva sökandet du söker mvh en "farbror" som anser sig vara din vän

    SvaraRadera
  2. Intressant blogg, härligt med lite motvikt! : )

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recension - Grottan i snön

7. Rätt uppmärksamhet

The Freedom of Choice - En jämförelse med vägen