Ännu en övning i medvetenhet

Kom på ännu en övning i medvetenhet, enkel att utföra men svår att bemästra:
  1. Köp något som du verkligen tycker är gott, t.ex torkad frukt eller en din favoritgodis.
  2. Ta en bit i munnen och motstå impulsen att göra det som du tycker är godast. Om din impuls är att tugga, tugga inte. Vill du suga på en godisbit, lägg den mellan tänderna istället och bara håll den där.
  3. Bli medveten om sinnets försök att gå tillbaks till ditt tidigare beteende. (Jag har märkt att det blir svårare om man har fler bitar i munnen samtidigt)
  4. Öva att medvetet känna varenda liten del av biten i munnen och alla smaker.
Det som var intressant för mig i den här övningen var hur korta intervallerna blev mellan omedvetet och medvetet beteende. Det var precis som att min mun tuggade omedvetet, även om jag fokuserade på att inte tugga! När man mediterar kan det ta lite längre innan man blir medveten om att man tänker, här är det nästan momentant, och man kan studera själva processen mer noggrant. Vad är det som händer i gränsögonblicket när impulserna tar över? Kan man med tillräcklig övning känna av gränsen och avbryta det omedvetna agerandet? Frågor som jag hoppas få svar på framöver.

Kommentarer

  1. Det där har jag testat med choklad (min stora passion och därigenom också svaghet) ibland. Min första reflex då jag tar den i munnen är att tugga så jag har testat både att suga och bara ha den på tungan. Man förnimmer ändå smaken trots att man inte smakar, så att säga.

    SvaraRadera
  2. Låter svårt, särskilt för en godisgris som jag:)måste pröva...

    SvaraRadera
  3. Woah, har hittat din blogg nu jag med. Kul! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recension - Grottan i snön

7. Rätt uppmärksamhet

The Freedom of Choice - En jämförelse med vägen