4. Rätt handlande

Buddhas läror baseras på en grundläggande moral som sammanfattas i fem föreskrifter:
  1. Jag åtar mig regeln att inte skada levande ting.
  2. Jag åtar mig regeln att inte ta det som inte är givet.
  3. Jag åtar mig regeln att inte missbruka sinnena.
  4. Jag åtar mig regeln att inte tala felaktigt.
  5. Jag åtar mig regeln att inte ta droger eller dricka sånt som fördunklar medvetandet.
Rätt handlande medför mycket mer än att bara hålla sig till dessa föreskrifter. Ett rätt handlande är en handling som har sitt ursprung i ett fritt sinne. Det handlar om att bara utföra sånt som leder till fördelaktiga resultat. Målet med rätt handling däremot, är att höja sig över resultaten, för när man kommit till en viss punkt (nått perfektion), har ens handlingar inte längre någon bindande effekt, och är inte längre en del av orsak och verkan.

Källa: The Buddha's Way, H. Saddhatissa, George Allen & Unwin Ltd, 1971.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recension - Grottan i snön

7. Rätt uppmärksamhet

The Freedom of Choice - En jämförelse med vägen